Totalt antall sidevisninger

fredag 12. august 2011

Bainnaskap( oversatt til østlansk:banning ) og andre tanker å funderinga....

Ja, då satt mann her igjen, det e fredagskveld å eg sett no på verandaen/terassen og tar meg ein røyk mens eg tænke i mett stille sinn på bainnskap eller så søringan sei,banning.
Eg har observert i nån år no at her sørpå så legg dem bånd på seg når dæm skal ut me ei regla, enten om dæm plages eller dæm e førrbainna, mens vi fra nord har en tendens tel å legge på litt tjukt, eg har prøvd med ein par kryssligninga på bainnskap, søring: faaaaaaaaan!!!!!  nordnorsk: fan i hælvettes hyskukjævel!!!! Et ainna eksempel e : søring: faaaaaaaaaeeeeensssss dritt!!! Nordnorsk: satan i hælvettes førrpulte gorr fetta, osv osv osv.
Eg meine personelig at plages mainn eller slit me nåkka, ikkje hold det inne, ikkje annstreng deg førr mykje førr at du e redd førr at naboungene ikkje høre deg, førr dæm lære garantert værre ting på skoln ætter kvært, la vreden få utløp værbalt isteden førr å få dein ut fysisk, så la det flomme ut, førr dein førrbainnade sjæfshæstkuken som lot deg jobbe overtid i dag skulle vært rævpult med ein sløv gravemaskinfanskap førr eksempel....
Væl over på nåkka litt meira alvorlig, det skjer mange tragedia rundt oss, eg kain nævne utøya, bomba i oslo og no sist to ungdomma som mest sannsynelig tok live av seg her i bygda.
Når main får høre om dettan så bli main næsten heilt makteslaus, men tænke på de etterlatte, main sett med massevis av spørsmål, koffør har dette skjedd? Koffør dæm? Osv osv.
Væl eg tænke litt sånn at eg røyke,men eg veit at det e skadelig og det kain drepe meg.
Eg kjøre grisefort av å til, men eg veit at eg kain både drepe meg sjøl å andre, men eg gjør det alikavæl....
Vi menneska gjør masse vi ikkje burde gjøre, men vi gjør det.væl vitende om at det e livsfarlig, men vi gjør det anyway, og så stille vi spørsmål med det når vi alikavæl veit svaret på det.....
Eg tenke på at vi prøve febrilsk å finne en syndebukk tel tider, å vi bruke masse tid og energi på det, eg ser bærre alle spekulasjonan ang korr lang tid innsatsstyrken brukte tel utøya, men det faktum e at det har skjedd nåkka heilt sinnsykt grusomt dær, og vi kain ikkje gjøre nåkka med det no, det vi kain gjøre e å førrbedre masse ting når det gjeld terrorberedskap,nye regla med kjøp av ting som kain brukes tel terror, og dein einaste som skal ha straff e han som sett teltalt førr dettan.
Ikkje missførrstå meg, det kunne sekkert vært masse ting som kunne vært gjort annerledes her i værden, men det som har skjedd har skjedd!!!!
Og hovedmannen bak dettan som eg nækte å ommtale med navn, han bli å få straffa si, vær dåkker ikkje redd førr det!

Væl då ønske eg dåkker ei rektig fin hælg og e avslutte med deinna : aille snakke om været, men ingen gjør nåkka med det!!!! GO HÆLG

Detta e meg å mine meininge,å det e det ingen som kan ta i fra meg!

R

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar