Totalt antall sidevisninger

tirsdag 23. august 2011

Miljø....

Ja no sett eg het igjen å gruble, i dag har eg latt tankan gå på litt miljøpolitikk og økonomi.
Staten å regjering prøve å få oss folket på rett spor, ved å blant annet sette opp prisan på drivstoff, prate varmt om kollektiv transport, miljøvennelige bila, varmepumpe, vindkraft osv,osv
Men då e det eg tenke at vest dæm sett opp prisan førr å redusere på bruken av fossilt drivstoff, så får dæm no førr hælvette tilby et rimeligare og meira miljøvennelig drivstoff som biodiesel, bio etanol, ladestasjona førr el bila og gass......Men ka gjør de nautan, jo før main kommer skikkelig i gång me produksjon av biodisel så finn dæm ut at her går vi glipp ut av masse avgifte, så vi snur på fem øringen å avgiftsbellegg det, å me det så stippa produsjon opp her i norge, å det nye anlegget førr biodisel blei stengt å masse innvisteringa gjekk tapt, samt massevis av arbeidsplassa, ka slags idiotisk miljøpolitikk e det???? Det e faktisk ikkje miljøpolitik i det heile tatt, det e økonomisk politikk!!!! Og eg har ennu tel gode å se ei pumpe me biodisel.
Bioetanol pympe har eg heller ikkje sett ennu, eg e kansje blind, men eg styre no heller mot at det e få av dæm i vårt vidstrakte land
Og når det gjeld el bila, så e dem no såpass svindyre ennu at dæm e nok ikkje førr allmuen ennu, og hitell har eg no ennu ikkje sett ein fqmilibil som går på strøm, sett ne prisan på el bila å hybrid bila å la dæm få økonomisk fordela, men det e væl ikkje nåkka bissniss førr staten. Huske førr nån år sida då dæm letta på avgifta på nyare diselbila å satte ned avgifta på diseln, ætter at førrhandleran hadde ein fantastisk salgsøkning, så snudde vi nok ein gång på femøringen å dobla avgifta.....dæm tapte førr mykje på det....idioti!!!!!
Å førr det andre sp nøtte det ikkje bærre å sette opp vrakpanten me en tusenlapp i et års tid førr gamle bila, dein må i alle fall opp tel 15000 samt at det må være et minimums avgifts lætte på nye el/hybrid og miljøvennleige bila på meir enn 150000 pr bil,førr det e unaturlig dyrt å være menneske i norge, dåkker stortingpolitikere må gjøre nåkka som monne ikkje bærre gå å pelle sæ i ræva!!!!
En ting som gjør meg skikkelig førrbainna e når det bli snakk om vindmølle kraftverk eller bølgekraftverk, førr her står dæm me stor motstand mot vindmølle å sei at det bli å rydde ut visse dyrearta å det bli å ødlegge synsinntrøkke, mainnskit!!!!
Førr sannheita e væl heller dein at vest vi ikkje ser på nye førrnybare energi kilda så har vi ikkje nåkka dyrebar natur igjen å dyrelive blir borte, eg syns det e rart at skipsvrak som ligg nært korall rev e faktisk ein fordel førr dyran annpasse seg omgivelsan, så eg finn det merkelig at eæm ikkje vil ha nåkka som kain være me på å redde naturn??????
Å det gjeld førr så vidt solcellepanel, eller såkalte solcelle kraftverk, dæm har de siste åra blitt meira å meira avgiftbelagt.....det e næsten som eg skulla ha sagt at eg skjønne ikkje koffør det e sånn handelslekasje tel svergie, væl det skal vel ikkje så mykje intelligens tel å vette det, men så længe main mele si eia kaka e det greit å være dum:-s
Det skal også seiast at i europa e det ikkje uvanleg at staten betale opp tel 70 prosent av regninga vest du bygg om biln din tel gass, men her i norge e det ikkje snakk om det, derimot har dæm snakka om å sette opp avgiften på gass.
Eg hørte seinast på nyheitan i dag at det e spådd at det kommer avgifta på el bila og, væl når main sett bukken ved havresekken så veit jo main svaret.
Men vi e jo litt skyld i det herran sjøl, førr det e jo vi som har valgt dæm her næpskrellan tel å sette å styre......
Nei vi får vel gjøre som alltid p snu ræva tel sp at vi kain bli rævkjørt på det grøvaste av tomme løfta å regelrætt ljug.
Det va en politikar som sa det ein gång: stol alldri på ein politikar som sei 'gi oss fire år på og rette dette opp' når dem allerede har hatt 12 år på seg......
Væl detta e meg å mine meininge å det e det ingen som kain ta i frå meg!!!!! Muligens avgiftslegge det :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar