Totalt antall sidevisninger

mandag 10. januar 2011

Livet starter.....

Da satt jeg her igjen foran pc en min og funderer litt mens verandaleppa henger der, tannpina har ikke helt sluppet taket og ei heller hevelsen, ser nesten ut som jeg har tatt meg et par runder i ringen sammen med en tungvekter...
For en times tid siden la jeg meg litt på sofaen og slappa av litt mens mor koste litt med Loke gutten vår, før mor måtte en tur på do og far overtok kosen, han ble liggende på brystkassa mi og kikke på meg, det var da jeg tenkte at nå starter livet for den lille guttungen min, jeg tenker på de sorger, de gledene han må igjennom, hvor mye man må passe på som forelder i dagens samfunn for og skjerme disse nurkene mot det som lurer der ute.
Jeg tenker på hvor heldige vi var som barn for vi hadde ikke de inntrykkene som de små utsettes for nå!
Når jeg var ung fantes det bare en kanal, og det var NRK, og som alle vet er jo det en kanal som ikke er reklamefinnansiert, vel det er vel ikke helt riktig i dag, for jeg ser jo at diverse sendinger er sponset av.....
Det nærmeste vi kom noe annet enn NRK var videospiller (les: VHS spiller og BETA) og det var sånn at det var ikke alle som hadde råd til disse nye tingene, så vi unga brukte og samles for og se på film, husker til og med at vi leide filmer med trailere for filmer som kom.
Jeg kan heller ikke huske at det var mye reklame i aviser og ukeblad om vist du kjøper dette så blir du kongen på haugen, der gikk det heller på kunnskap om et merke, og hadde man et merke så holdt man seg til det.
Like heldige er vi ikke i dag, i dag bombarderes vi med reklame for alt, og det fokuseres mere og mere på utseende og hva man skal ha på seg eller bruke, det kan nesten virke som om det blir bare mere og mere viktig og se bra ut enn og føle seg bra.
Og reklame den blir bare mere og mere pågående i sin natur, den dukker opp over alt, på tv, i filmer, på internett over alt der vises sykelige tynne modeller, og kjøper du ikke dette så er du ikke kul nok, for og si det sånn, jeg liker og se bra ut, men så lenge klærne er reine og man lukter godt så burde det holde....
Jeg sier stakkars barnesinn/ungdomssinn som må utsettes for dette presset og jaget om å kjøpe blir du lykkelig av.
Alt er mere tilgjengelig nå enn det var før og mere enklere, det er blitt mere akseptert, og da tenker jeg på alle former for nytelse, jeg tenker på gruppepress denne guttungen må igjennom, som på lik linje jeg selv var igjennom, husker første gangen jeg stjal brennevin hos faren min, for jeg fikk beskjed at skulle jeg være med i den gjengen så måtte man ha børst, og når man begynte og røyke så var det fordi at man følte en samfølelse med sine venner som også røyka, det er vel ikke det mest graverende den fremtidige generasjonen skal utsettes for, i dagens samfunn er det hasj, legemidler, ghb, gbl osv, osv og innen den tid er det vel kommet et dussin nye rusmidler, og det er da jeg tenker med skrekk, hva vist han går den veien?
Jeg må ærlig innrømme at jeg har gjort mitt, jeg har testet litt av hvert, og det har ikke skadet meg så mye.....tror jeg i alle fall.
Men jeg mener at i dagens samfunn er det større kollektivt gruppepress blant unger/ungdom enn før.
Og jeg vet i mitt stille men dog smertefulle sinn akkurat nå at man kan ikke skjerme han mot alt, for klarer han og se farene da med overhysterisk far og mor?
Når jeg var ung og vi snakka om rusmisbrukere så var det noe fjernt, det var bare noe vi hadde sett på film.
Men det er ikke bare farene jeg tenker på, tenker på det gode og, når de3t første ordet kommer,når han kommer krypende inn i armkroken fordi at han har fått au au på albuen, når han kommer hjem med den første kjerligheten hans, når han sier at jeg er glad i deg pappa.........
Da får jeg en tåre i øyekroken når jeg ser det lille nurket som ligger oppe på pappas brystkasse og sover søtt mens han smiler litt, og tenker jeg gla i deg Loke Tobias, og denne tida skal jeg ta vare på for alt her i værden.
Som sagt er dette mine meninger og det er det ingen som kan ta i fra meg.


R

1 kommentar: