Totalt antall sidevisninger

søndag 9. januar 2011

Tannhelse og andre småting

Sitter her foran pc en igjen og tenker, har hatt en dag jeg helst skulle vært foruten, dvs visse elementer med den.
Akkurat nå er det idyll, Loke ligger og koser seg med kveldsmaten mens far sitter og skriver litt.
Det elementet som jeg skulle vært forruten er TANNPINE, det begynte forsiktig i går, men jøssenavn det har økt, trudde på et tidspunkt at kjeften min skulle eksplodere....
Jeg har ganske dårlige tenner, dvs det siste overslaget jeg fikk hos en tannlege var såpass mye at jeg nesten ikke tør og nevene det her, men akkurat nå så er jeg blottet for frykt for og ytre meg, overslaget var på ca 100.000 kr!!!!
Det skal sies at den dårlige tannhygiene er det jeg sjøl som har stått for, det har vært mye tannlegeskrekk, dårlig økonomi og rett og slett gi faen holdning tidligere, og det får jeg svi for nå.
Men nå er det sånn at jeg har store problemer og gå inn på et tannlegekontor uten og få et angstanfall, jeg kan ikke sette noe årsak, bortsett fra dårlige minner om smerte og man fikk vite at dette gjorde ikke vondt....Hvorfor kan de ikke bare si som det er til unga, at dette gjør litt vondt, men det blir så mye bedre etterpå, og for ikke og snakke om langtidsfordelene med det.
Det er da jeg tenker på den offentlige tannhelsetjenesten, de har blitt mye flinkere enn dem var, men jeg tror det er mang en skoletannlege som har gitt mye tannlegeskrekk og bunnløs angst til unger og ungdom, hvorfor er det ikke erstatnings ordninger på lik linje med mange andre ting????
Det er ikke at jeg skal ha noe for dårlige minner eller rettferdiggjøre den dårlige tannhygiene jeg hadde før.
Og så er det priser på tannhelsetjenester, hvorfor i all værden er det ikke egenandel på dette??
Hvorfor skal det ikke være egenandel på dette med lik linje som vanlige legetjenester??
Man har jo ansvar for sin egen allmen helse, så hvorfor ikke tenner? for og sette ting på spissen, vist jeg skulle være så dum og dette i fylla og brakk beinet pluss hofta, så skulle jeg ha betalt 450.000 for operasjon og recovery?
Derfor tenker jeg i mitt stille sinn akkurat det at hvorfor i velferdstaten Norge har vi ikke egenandel på tannhelsetjenester som jeg vet dem har i andre land? Hadde jeg hatt muligheten for og betale 300 kr i egenandel hver gang jeg var hos tannlegen hadde dette ikke vært et problem nå, for nå har jeg såpass tannpine at angst får være angst, og til helvete med tannpina!!!!
Hadde det ikke vært for reseptfrie smertestillende hadde jeg vel ligget i en liten krok en eller annen plass i leiligheten min og grini modige tårer mens jeg hadde funnet fram nebbtanga fra verktøyskrinet og gjort klar ei flaske Vodka som anestesi.....
Der er en annen ting jeg har fundert på, er vi blitt mere pysete når det gjelder smerte??? Før i tida, vist man hadde hodepine eller tannpine, så var det ikke bare og stikke på bensinstasjonen og kjøpe seg en pakke Ibux og Paracet!
Der jeg kommer opprinnelig i fra måtte man stole på at naboen kanskje hadde noe liggende eller bare ta det som en mann og bite det i seg.
Eller vente til mandagen når apoteket åpnet 3 mil unna, og da kjørte man ikke bare til apoteket for og kjøpe Paracet.
Jeg kjenner folk som bruker to esker Ibux i uka, for dem sliter med diverse muskelplager, da spør jeg meg selv, er det ikke på tide og kanskje ta seg et par sykedager, eller i alle fall roe tempoet ned ei stund istedet for og utsette kroppen for slike ting?
Nå er jeg ikke akkurat den mannen som tyr til det minst, sliter med både vond skulder og rygg, men jeg prøver i alle fall og begrense det til det minimumet.
Jeg ser ungdommer som blader Red Bull og Paracet for og klare dagen, da er ting gått for langt synes jeg!!!!
Da skal jeg ta tannpina mi og avslutte for i dag, og jeg gjentar at dette er mine meninger, og det er det ingen som kan ta i fra meg!!!!

R

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar